Ako prestať fajčiť? Nie je to hračka, ale je to možné!

Jednou z najstarších závislostí, ktorá ovplyvňuje a nanešťastie aj riedi ľudstvo je fajčenie. Od príchodu tabaku sa čísla stále zvyšujú a to aj napriek tomu, že výrobcovia cigariet do nich vkladajú rôzne filtre. Ani negatívna reklama či výstrahy pred možnými rizikami tuhých fajčiarov od tejto činnosti neodradia. Závislosť je už raz taká. Najhoršie na tom je snáď to, že čím ďalej, tým viac s cigaretami začínajú čoraz mladšie ročníky.

Prestaňte s fajčením

Prípravok proti fajčeniu

Pre nich sú cigarety atraktívne minimálne tak, ako boli pre každého, kto s nimi kedy začal. Pri prvom a ani pri tisícom potiahnutí fajčiar neberie do úvahy možné riziká, pretože práve ukojil svoju túžbu po nikotíne. Čím neskôr ale chcete prestať fajčiť, tým je to ťažšie, no výhody tohto kroku sú nepopierateľné. Sú v prospech nielen vás ako „závislého“, ale určite týmto krokom potešíte aj vaše okolie a rodinu.

Nebude to ľahké, ale dôležitá je pevná vôľa

Je to tak. Určite nebudeme prví, ani poslední, ktorí tvrdia, že všetko sa odvíja od vášho zmýšľania. Tak je to aj v tomto prípade. Ak si poviete, že to len idete skúsiť bez nejakej väčšej motivácie a odhodlania, tak verte, že boj s najväčšou pravdepodobnosťou prehráte. Ľudia sa vo všeobecnosti delia na dve skupiny.

Pre prvú skupinu je jediným riešením toho, ako sa odnaučiť fajčiť, znižovanie denných dávok cigariet. Vec sa má tak, že tento proces býva skutočne veľmi zdĺhavý a v mnohých prípadoch nie je dotiahnutý do úspešného konca. Je to preto, že človek sa pri postupnom znižovaní dávok mnohokrát pozabudne a s touto činnosťou neprestane.

Druhá skupina je charakterizovaná silnou vôľou a odhodlaním a najvyšším percentom úspešnosti v skoncovaní s touto činnosťou. Pre nich je jediným riešením toho, ako prestať fajčiť, vzdať sa cigariet zo dňa na deň. Pre tuhých fajčiarov síce pôjde o skutočnú šokovú terapiu, no efekt je zaručený, aj keď abstinenčné príznaky budú v niektorých prípadoch veľmi ťažké. Niekedy sa odporúča si nájsť inú zdravšiu „závislosť“, napríklad cmúľanie mentolových cukríkov, žuvanie žuvačky, jedenie ovocia atď. a tým sa toto abstinenčné trápenie zvláda ľahšie.

Prečo sa rozhodnúť nefajčiť?

zákazJe to jednoduché. Prospejete tým nielen sebe a vášmu zdravotnému stavu, ale aj každému okolo vás, komu tým taktiež ubližujete. Určite viete, že tak, ako dym a látky škodia vám, tak škodia aj tým, ktorí ich vdychujú. Pasívne prijímanie tohto dymu je tiež veľmi škodlivé a nanešťastie na to doplatil nejeden nevinný človek.

Odvykanie od fajčenia môže byť zo začiatku veľmi náročné, no ak si uvediete dôvody, pre ktoré s tým chcete prestať a budete ich mať stále na pamäti, môžete docieliť úspešný koniec. V tomto prípade si zafixujte to, že cigarety už do úst nedáte, pretože fajčenie a jeho následky sú skutočne desivé. Najznámejší a najviac zdôrazňovaný následok je rakovina. Cigarety ale útočia na každý orgán a molekulu ľudského tela.

Nielen rakovina dýchacieho aparátu, ktorého súčasťou sú pľúca, priedušky, hrtan, ústa, jazyk atď., je to, čoho sa je potrebné obávať. Následky fajčenia vidíte aj na celom tele, ktoré akoby ochabne, v dôsledku vysušovania buniek vznikajú rýchlejšie vrásky, ničí sa kvalita pokožky a vlasov, ale znižuje sa aj plodnosť, libido a celkový sexuálny život. Ženy zas majú nábeh na rakovinu krčku maternice. Skôr či neskôr fajčenie postihuje aj oči, zuby, žalúdok, imunitný systém, chuťové bunky, chuť do jedla, cievy, krvný obeh, ale aj srdce a mozog. S fajčiarmi sa spája aj nepríjemný dych.

Ako sami vidíte, dôvodov na to, prečo nefajčiť, je skutočne veľa. Na druhej strane si ľudia snažia odôvodniť a tým aj ospravedlniť sami pred sebou, prečo fajčia. Tvrdia, že im to odbúrava stres a nervozitu a že im to pomáha udržiavať si hmotnosť. Pričom je jasné, že hlavným dôvodom toho je zvyk fajčiť a závislosť na nikotíne. Ak si predstavíte, čo všetko môžete touto činnosťou stratiť, vyššie uvedené dva dôvody sú bezpredmetné.

Čo sa stane, keď prestanete fajčiť?

PľúcaPrestať fajčiť znamená dať svojmu telu novú šancu a zregenerovať ho. Znamená to čistenie pľúc a každého iného orgánu a bunky v tele. Regenerácia organizmu po poslednej cigarete je pomerne rýchla. Samozrejme, závisí to aj od toho, ako dlho a ako často ste fajčili. Do jedného dňa vaše telo vylúči nebezpečný oxid uhoľnatý a zvýši hladinu kyslíka. Do pár dní sa vám zvýrazní chuť a čuch.

O pár mesiacov sa zlepší činnosť pľúc a tým aj krvný obeh. V ďalších mesiacoch očakávajte zníženie doteraz častej únavy. Po niekoľkých rokoch od posledného fajčenia vám výrazne klesne riziko vzniku rakoviny a poškodenia srdca. Dokonca, aj tuhý fajčiar sa môže dostať na úroveň nefajčiara, ak s týmto zlozvykom sekne čím skôr a na regeneráciu si dopraje dostatok času. Stačí na to približne 10 rokov.

Čistenie pľúc od fajčenia sa môže zdať ako neskutočne dlhý proces. Podľa toho, v akom sú stave, sa to pohybuje rôzne. Vo všeobecnosti sa však hovorí o ich zlepšenej činnosti už po 2 mesiacoch od definitívneho ukončenia tejto závislosti. Do 9 mesiacov by mal ustúpiť kašeľ a zreteľne by ste pociťovali zlepšené a ľahšie dýchanie.

Zatiaľ celý proces odvykania vyzeral veľmi jednoducho. Avšak zbavovať sa zvykov a závislostí je veľmi náročné. Abstinenčné príznaky postihnú fajčiara tak isto, ako každého, kto sa snaží zbaviť rôznych iných druhov závislostí. Trvať môžu aj niekoľko týždňov, ale najdôležitejšie je nenechať sa zviesť a vo svojom boji zotrvať až do konca.

Ak ste sa už rozhodli prestať fajčiť, nech vás neprekvapia také abstinenčné príznaky ako zvýšená agresivita a podráždenosť, nepokoj, nesústredenosť, depresia, nespavosť prípadne slabý spánok, zvýšená chuť do jedla (kvôli obnove chuťových receptorov), nerovnováha, zápcha a v neposlednom rade neukojiteľná túžba po cigarete resp. nikotíne. Aby ste to ale mali jednoduchšie, v odvykaní od fajčenia vám môže pomôcť nejeden výrobok.

Aké spôsoby odvykania od fajčenia využiť?

Stop značkaTrh myslí nielen na svoje zárobky a svoje dobro, ale motivujú ho hlavne potreby obyčajných ľudí. Nanešťastie nikotínovo závislých je skutočne dosť a preto je na výber široká škála produktov a výrobkov, ktoré by s týmto zlozvykom vedeli / údajne vedia zatočiť. Resp. v tom len ich majiteľom dopomôcť.

Ak si myslíte, že máte slabú vôľu, k zakúpeniu máte rôzne magnety, náplasti, lieky, kvapky, tabletky či dokonca aj žuvačky proti fajčeniu. Niektoré z nich ale nie sú veľmi šťastnou voľbou nakoľko obsahujú nikotín, čo možno zaženie vašu túžbu po cigarete, ale len z toho dôvodu, že nikotín v tele vám bude postupne dopĺňaný. Ako sme už uviedli, najlepšie je sa fajčenia zbaviť nadobro zo dňa na deň za pomoci zdravšej závislosti.

Niektorí sa rozhodli alternatívne fajčiť elektronickú cigaretu, no už aj pri tej bola vyvrátená jej nezávadnosť a potvrdená jej škodlivosť. Zlý vplyv mala tak  ako na spokojného fajčiara, tak aj na nefajčiarov, ktorí tento údajne neškodlivý dym nepriamo vdychovali. Dobrým chytákom na dôverovanie týmto výrobkom boli náplne rôznych chutí. Dnes už však vieme, že výskumníkom tento fakt nestačil.

Fajčenie a deti

Tak, ako v iných oblastiach, tak aj tu najviac trpia deti. Nielenže si berú príklad od rodičov či od iných dospelých, ale v mnohých prípadoch sú nútené sa aj pasívne na tomto zlozvyku podieľať, čo ich zdravie výrazne ovplyvňuje nielen teraz, ale aj do budúcna. Už vyššie sme uviedli, že fajčeniu prepadá čoraz viac mladých, neplnoletých detí, ktoré na tom nevidia nič zlé, nakoľko túto činnosť praktizujú aj ich rodičia či iní známi. Ironickým býva, že rodič, ktorý fajčí, sa cíti dotknutý, ak vidí fajčiť aj svoje dieťa. V tomto ohľade je potrebné prehodnotiť najprv svoje správanie, keďže deti nás vnímajú za vzor a až potom im niečo zakazovať či prikazovať.

Či ste žena či muž, mali by ste spozornieť, pretože fajčenie vo výraznej miere ovplyvňuje dojčenie aj tehotenstvo. Látky, ktoré matka prijíma sa prenášajú na potomka nielen kojením, ale už aj v jej lone. Nielenže vplývajú na fakt počatia, ale aj na kvalitu života plodu a neskôr aj narodeného dieťaťa. Mnoho ľudí žije v omyle, že fajčenie matky jej plodu neškodí, nakoľko je „obalené“ v placente a skryté v maternici. Škodlivý oxid uhoľnatý sa prenáša krvou a dostáva sa všade. Tento fakt je dôležitý aj pre mužov, ktorí plánujú alebo už očakávajú svoje potomstvo. Fajčenie vykonávajte jedine na vetraných priestranstvách napr. na balkóne, ďalej od nefajčiarov, detí či budúcich a kojacich mamičiek.

Pár slov na záver

Pre niekoho sa môže zdať úspešné odvykanie od cigariet nereálne. No každý, kto si dupne nohou a povie si „chcem prestať fajčiť“, ten dokáže svoj život zmeniť. Najhoršie je podceňovať sa už na začiatku a nechať sa svojou túžbou a závislosťou zviesť. Mnoho ľudí si pýta rady na to, ako prestať fajčiť a nepribrať, pretože majú pocit, že jedine táto aktivita im pomáhala udržať sa „fit“.

Je ale pravda, a to sme uviedli aj vyššie, že niekoľko hodín po poslednej cigarete sa zvýrazňuje chuť a čuch a tým aj chuť do jedla. Nie je nič lepšie ako si z chuti dopriať kúsok niečoho, čo ste si predtým možno až tak nevychutnali. Ak sa obávate priberania, nič vám nebráni zvýšiť svoju fyzickú aktivitu a do svojho života zakomponovať napr. beh, cyklistiku či iný druh športu. V konečnom dôsledku je pribrať 3-4 kilá nič, pokiaľ viete, že sa vám vaše zdravie upraví a že už nemusíte tŕpnuť, či aj vás postretne taký osud ako 60% fajčiarov.

Veľkým plusom pre každého, kto sa rozhodol prestať fajčiť je aj to, že v podnikoch vás už nebudú vaši známi či iní ľudia touto závislosťou pokúšať, nakoľko je táto činnosť stále vo viac a viac podnikoch zakázaná.